Köpvillkor

Köpvillkor

Ljuskoncept är ett varumärke som drivs av Xcen AB. All försäljning och kundkommunikation sker med Xcen AB.

Vi säljer till både privatpersoner och företag.

PRISER
Samtliga priser är inkl. 25% moms.
Pris inkl. moms för dina valda produkter kan du se i kundvagnen och i kassan.
Samtliga priser är per styck om inte annat anges.
Säljaren äger rätt att justera priser till följd av förändring av valutakurser, skatter, tullar, råvarupriser eller andra oförutsedda utgifter. Säljaren äger även rätt att neka order vid eventuella fel.

BETALNINGSVILLKOR
I webshopen erbjuder vi betalning till företag och privatpersoner via Svea Ekonomi. De erbjuder säker kortbetalning, fakturabetalning, delbetalning och betalning via Svea konto.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år eller för företag att du är registrerad hos Bolagsverket. En kreditupplysning och identitetskontroll kommer att genomföras. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Samtliga fakturor är av Xcen överlåtna till Svea Ekonomi. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar för privatpersoner och 30 dagar för företag. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgift enligt lag på 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad.

FRAKTKOSTNADER
Vi använder Postnord för leveranser. Alla paket under 1,4m skickas till närmsta ombud. Längre paket skickas med hemleverans.

Produkterna levereras fritt Xcens fabrik i Värnamo. 

För orders i webshopen som skall skickas uttages en fast fraktavgift om 99kr* ex. moms per order.

*För långa skenor och aluprofiler, över 1,4m,  och vissa skrymmande produkter, tar vi ut en extra fraktkostnad på grund av fraktbolagens tillägg för långgods. Avgiften för långgods är 250kr ex. moms.

LEVERANSTIDER 
Leveranstid enligt ordererkännande. Produkter i lager skickas normalt på 3-5 dagar. Övriga varor levereras enligt ordererkännande. Varor märkta som beställningsvaror har ett minimum-antal som måste beställas.
Reservation för eventuell slutförsäljning eller att varor har utgått ur sortimentet.

FRAKTSKADAT GODS
Synlig skada vid leverans skall meddelas transportbolaget snarast. Ej synlig skada anmäls till transportbolaget inom 5 arbetsdagar efter leverans. Fraktskadade Postnord-leveranser skall anmälas här: https://www.postnord.se/kundservice/reklamera.

När ni fått ett ärendenummer av Postnord skickar ni det till oss, tillsammans med foto på skadan. Vi skickar ut nya varor utan kostnad för köparen efter att vi fått ärendenummer av er.

EJ UTLÄMNAT GODS
Om gods inte hämtas ut eller inte kan lämnas ut vid hemkörning kan fraktbolagen ta en avgift för lagerhyra. Om sådan avgift uppstår förbehåller vi oss rätten att fakturera kunden, som inte tagit emot godset, denna avgift.

ÅNGERRÄTT OCH RETUR 
Ångerrätt inom 14 dagar från det att varan mottagits. Meddela Xcen (information@xcen.se) innan retur skickas och använd retursedel nedan. Vi tar inte emot returer på kundanpassade produkter och beställningsvaror. Tex. LED-strips med pålödd kabel, kapade aluminiumprofiler, spotlights med specialbeställd spridningsvinkel/ljusfärg/dimring, gråa spotlights och gråa skenor, 3m och 4m skenor, varor under utförsäljning. 

  • 1. Meddela Xcen på information@xcen.se. Ange ordernummer i mejl.
  • 2. Skriv ut och fyll i retursedel (se nedan)
  • 3. Returnera varorna i originalförpackning med bifogad retursedel. Varorna behöver vara i originalförpackning för möjlighet till full ersättning.
  • 4. Skicka som företagspaket till Xcen AB. Ni står för frakten. Märk paketet ”Retur [ordernr]”
    Xcen AB, Kalkstensvägen 7, 331 44 Värnamo.
  • 5. Bekräftelse får ni inom 14 dagar via mejl. Eventuell återbetalning sker inom 14 dagar.

Ni som kund är ansvarig för paketering av varor så att de inte skadas under transport.

Vid en situation där den returnerade produkten inte går att sälja till ordinarie pris på grund av slitage, ej ordentligt packad eller liknande kommer ett avdrag motsvarande värdeminskningen att debiteras kunden.

REKLAMATIONER
Kontakta oss snarast om en vara är felaktig eller defekt. Returnering av en reklamerad vara sker alltid på vår bekostnad, men kontakta alltid Xcen innan Ni returnerar en vara och använd retursedel nedan. En defekt vara ersätts i första hand med en ny felfri. Se policy angående Xcens garanti nedan.

 
GARANTI
Xcen lämnar tidsbegränsad garanti på armaturer köpta direkt av Xcen. Garantitiden varierar beroende på armatur och startar från fakturadatum.
Garantin gäller en motsvarande utbytesarmatur och den defekta armaturen skall finnas tillgänglig för inspektion av Xcen.
Xcen står för fraktkostnaden om defekta produkten skall skickas till Xcen. Visar det sig att produkten inte är defekt kan kunden bli fakturerad fraktkostnad.
Garantin gäller endast när produkterna är installerad i enlighet med installationsanvisningar, gällande lagar och föreskrifter och professionell arbetsmetod.
Garantin gäller endast när armaturen används under de förhållanden som anges i drifts- och installationsanvisningarna (t ex temperatur, fuktighet).
Arbetskostnad för utbyte av defekt armatur täcks inte av denna garanti.
Xcen står för eventuella fraktkostnaden av utbytesarmatur till leveransadress enligt faktura.
 
0
    0
    Din varukorg
    Din varukorg är tom